Не менш важливим фактором, який суттєво впливає на безпеку керування автомобілем — є поведінка водія, його внутрішній стан. Тому, щоб безпечно керувати автомобілем, необхідно з перших же кроків виробити звичку вільно почувати себе за кермом. Вільна поза та розкутість не тільки підвищує швидкість реагування на швидкоплинну зміну дорожніх обставин, а й дозволяє швидко приймати радикальні рішення та плавно виконувати дії для безпечного керування автомобілем.
Водіння автомобіля — це перш за все вміння правильно виконувати рух з місця, розгін та вчасну зупинку.
Вперше сідаючи за кермо автомобіля, насамперед, навчить свої руки та ноги рефлекторно (незалежно від оточуючої ситуації) виконувати свої належні рухи:
— ліва рука тримає кермо і включає — виключає важіль перемикача покажчиків поворотів;
— права рука тримає кермо, переключає передачі, управляє важелем стоянкового гальма та включає-виключає інші прилади в автомобілі;
— ліва нога (робоче положення — лівий кут підлоги кабіни у вільному стані) виконує тільки одну функцію — обслуговує педаль зчеплення; (педаль зчеплення натискують тільки у випадку:
(1) — запуску двигуна,
(2) — руху з місця,
(3) — переключення передач (розгін) ,
(4) — зупинка автомобіля)
— права нога має дві функції — “гальмувати” або «газувати». Зменшити швидкість автомобіля можна двома шляхами: (1) — зняти ногу з педалі “газу” (гальмування двигуном); (2) — зняти ногу з педалі “газу” і плавно натискати на педаль гальма.
Навчаючись керувати автомобілем, навчить свої ноги правильно працювати на педалях зчеплення та гальм. Якщо Ваші ноги оволодіють i запам'ятають ці рефлекторні дії,- Ви ніколи не зможете у випадку екстремальної ситуації гальмувати педаллю «газу» !!!
Для цього необхідно лише навчитися тримати п'яти у повітрі в ситуації, коли Ви тиснете на педаль зчеплення або гальмуєте. В цей час у вас повинні працювати м'язи бедра і виникає відчуття, що ви піднімаєте свої коліна. При такій роботі ніг виникають відповідні рефлекси і реакції у м'язах ніг на команди, які отримуються від органів зору та слуху. Саме такі рефлекторні дії приводять до швидкого, безпомилкового i автоматичного виконання команд. Водії професіонали ніколи не натиснуть без необхідності на педаль “газу” у випадках необхідності гальмувати в екстремальних дорожніх ситуаціях!!!
Права нога водія більшість часу “працює” на педалі «газу» i для того, щоб вона не втомлювалася, вона повинна надійно опиратися п'ятою на підлогу салону автомобіля та керувати дросельною заслінкою карбюратора в залежності від відчуття обертів двигуна, покажчиків економайзера або тахометра чи спідометра .
З часом ваш «банк водійських пізнань» дозволить почувати себе за кермом автомобіля так само, як ви почуваєте себе при ходінні або коли їдете на велосипеді, а саме, як один єдиний організм. Як кажуть люди: «очі побачили, вуха почули, ноги та руки зробили, а автомобіль послухався i виконав”.
Ми ознайомилися з основними функціями роботи водія. Тепер можна починати вивчати дії водія при керуванні автомобілем.
1. Запуск двигуна
1.1. Вставити ключ в замок запалювання.
1.2. Плавно натисніть на педаль зчеплення до упору.
1.3. Поставте важіль Коробки Перемикання Передач в нейтральне положення (надалі КПП).
1.4. Зробить повний поворот ключа (якщо він не повертається, похитайте рулем, щоб виключився протиугіний пристрій)
1.5. Поворотом ключа запустіть стартер двигуна.
1.6. Коли двигун запрацював, відпустіть ключ в замку запалювання.
1.7. Плавно відпустіть ногою педаль зчеплення.
2. Початок руху автомобiля
2.1. Пристебніть ремені безпеки !!
2.2. З'ясуйте навколишню ситуацію, щоб Ваші дії не завадили іншим учасникам дорожнього руху.
2.3. Включіть покажчик повороту.
2.4. Плавно натисніть на педаль зчеплення до упору.
2.5. Включіть 1 передачу (важелем КПП).
2.6. Правою рукою натисніть на фіксатор та підпустіть рукоять стоянкового гальма.
2.7. Ще раз переконайтеся у тому, що Ваш маневр не завадить іншим учасникам дорожнього руху.
2.8. Педаллю „газу“ установіть середні оберти двигуна.
2.9. Плавно відпускайте ногою педаль зчеплення, підтримуючи педаллю „газу“ середні оберти двигуна (під час руху з місця на негоризонтальних ділянках, відпускаючи також важіль стоянкового гальма), починайте рух, не заважаючи при цьому іншим транспортним засобам (надалі т/з).
2.10. Займайте смугу і починайте розгін автомобіля.
2.11.Проконтролюйте вимкнення покажчика повороту.
3. Розгін автомобіля
1- натисніть педаль зчеплення до упору;
2- зменшить оберти двигуна (зменшити тиск на педаль “газу”);
3- включіть 2 (3,4,5) передачу;
4-додайте оберти двигуну (плавно натискаючи на педаль “газу”) і плавно відпускайте педаль зчеплення.
4. Зупинка автомобiля
4.1. Включіть покажчик повороту
4.2. Перенесіть праву ногу з педалі „газу" на педаль робочого гальма.
4.3. Розпочинайте плавно тиснути на гальма і поступово зменшуючи швидкість, під'їжджайте до місця зупинки
4.4. Під'їхавши до місця зупинки, швидко натисніть на педаль зчеплення і до кінця натисніть на педаль гальм, зупинивши цим автомобіль.
4.5. Встановіть важіль КПП в нейтральне положення.
4.6. Плавно зніміть ногу з педалі зчеплення.
4.7. Включіть стоянкове гальмо, піднявши його рукоятку до упору.
4.8. Плавно підніміть ногу з педалі гальм.
4.9. Виключіть покажчик повороту.
Порада. Виходячи з автомобіля не забувайте розстебнути ремені безпеки!
Щоб засвоїти ці вправи Вам не обов'язково виїжджати з гаража. Бажано, спочатку вивчити ці дії та рухи на автомобілі, який не рухається, поступово доводячи їх до автоматизму. Спробуйте заплющити очі і виконати необхідні рухи водія починаючи з початку руху і до зупинки автомобіля.
Для контролю. Ви повинні навчитися виконувати ці дії за 15-25 секунд.
І тоді вже при першому своєму виїзді, Ви не витрачатиме багато часу на пошук необхідної педалі в автомобілі і будете більше зосереджуватися на дорожній ситуації. Хто не має автомобіля може вивчати ці рухи і вдома (аутогенне тренування).
Перші кілометри Вам необхідно проїхати по широкій, прямій дорозі, щоб навчитися тримати автомобіль по прямій, зупинятися та починати рух. Виконання таких простих вправ краще починати під керівництвом досвідченого професійного водія. Розглянемо деякі з вправ:
— автомобіль стоїть на узбіччі, правою ногою за допомогою педалі „газу“ ви плавно збільшуєте та зменшуєте оберти двигуна. Поза вільна, рухи плавні, навколишня ситуація та робота двигуна під контролем.
Засвоївши цю роботу, виконуємо цю вправу вже на першій передачі, повільно змінюючи швидкість автомобіля. Це ж саме відпрацьовуємо при послідовному переході на більші передачі 2-3-4 і у зворотному напрямку 4-3-2-1. (для кращого засвоєння таких комбінованих рухів пропонуємо вам виконати таку вправу (рухаючись по дорозі) :
(1) лівою ногою торкаєтесь педалі зчеплення
(2) правою рукою торкаєтеся важеля КПП,
(3) знімаєте руку з важеля КПП на кермо
(4) ліву ногу повертаєте на її звичне місце (в лівому кутку пола кабіни).
На наступному етапі відпрацюємо дії водія при зупинці та зрушенні з місця.
Коли добре засвоїте ці вправи, а саме коли зникне напруга у м'язах, коли пошук необхідної педалі, важеля КПП та рукоятки стоянкового гальма відбуватиметься наосліп і автоматично, а очі бачитимуть ситуацію на дорозі та навколишні обставини, одночасно контролюючи щиток приладів при повному виконані руками i ногами ваших команд, можна починати на затишній вулиці чи майданчику вправи по:
— маневруванню, об'їзду перепон з лівого та правого боку, повороти праворуч, ліворуч, поступово ускладнюючи їх елементами зупинок та зрушення з місця;
— руху заднім ходом, додавши вправу заїзду в „гараж“ та на зупинку з заїздом (переднім та заднім ходом) між двома автомобілями.
Успішно подолавши ці вправи, можна впевнено починати освоювати водіння автомобіля вулицями міста з дотриманням вимог Правил Дорожнього Руху, (пам”ятайте – поки ви рухаєтеся у своїй смузі вам ніщо не загрожує, досить тільки тримати безпечну дистанцію та інтервали) не лякаючись при цьому руху автомобілів в суміжних та зустрічних смугах руху. Доки Ви не оволодієте навичками їзди по місту, не слід знімати з заднього скла знак обмеження швидкості руху (7О км/год). Цей знак допоможе Вам краще порозумітися з іншими водіями в складних для вас ситуаціях.
Для кращого оволодіння автомобілем можна скористатися різноманітною допоміжною навчальною літературою, інтернетом.
Автомобілі обладнані автоматичною коробкою переключення передач мають свої особливості включення та виключення, тому уважно вивчайте правила користування нею на Вашому автомобілі. Головне працюючи на такому автомобілі Ніколи не гальмуйте лівою ногою, в таких автомобілях працює тільки права нога-газ-гальмо-газ !!!
II. Це корисно знати:
На 1995 рік в Україні зареєстровано; На 2002 рік в Україні зареєстровано;
3.2 млн.-мотоциклів Х — мотоциклів
4.2 млн.-автомобілів Х — автомобілів
II.1 Які штрафи, кому та скільки платити?
Як кажуть, від штрафів ніхто не застрахований, тому кожному водієві бажано було б мати уяву стосовно їх розмірів за кожну окрему провину згідно Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАПП) . Нижче приведена інформація з цього кодексу стосовно тільки тих штрафів, які може накласти інспектор ДАІ
Розміри штрафу залежать від мінімальної оплати праці.
II.2. Коли вилучаються номерні знаки
Номерні знаки вилучаються в таких випадках:
— у випадку залишення водієм транспортного засобу з порушенням правил зупинки і стоянки
— при зберіганні автомобіля, який належить підприємству чи організації, за межами встановлених для нього офіційних місць стоянки;
— за відсутності талона про проходження ТО на передньому склі автомобіля;
В цих випадках номерні знаки будуть вилучені до сплати штрафу.
II.3. Категорії доріг та їх характеристики
II.4. Швидкість та гальмівний шлях
Пам’ятайте, що не можливо раптово зупинити Ваш автомобіль.
В залежності від швидкості та стану дорожнього покриття змінюється і його гальмівний шлях, а саме:
II.5. Обгін та його закономірності
Виконуючи обгін, пам’ятай про небезпеку і цю закономірність:
lll. Взаємовідносини інспектора з учасниками дорожнього руху
3.4.1. Взаємовідносини інспектора з учасниками дорожнього руху повинні грунтуватися на суворому дотриманні законності, чіткому виконанні своїх обов'язків.
3.4.2. У поводженні з громадянами інспектор має поєднувати рішучість та принциповість у попереджені та припиненні порушень з уважним, доброзичливим та поважним ставленням до них.
У процесі розмови з громадянами недопустимі гордовитий тон, грубощі, вирази та репліки, які ображають людську гідність, а також будь-які дії, які означають неповагу до них.
У разі звернення до учасників ДР інспектор зобов'язаний прикласти праву руку до головного убору, привітатися, чітко i зрозуміло відрекомендуватися і назвати при цьому свою посаду, звання та прізвище. Після перевірки документів роз'яснити причину звернення (в окремих випадках можливі відступи від цього порядку, наприклад, при затриманні злочинця, громадянина, який перебуває у стані сильного сп'яніння та в деяких інших).
У разі вимоги громадянина працівник міліції (дружинник) повинен пред'явити своє службове посвідчення.
Порада. А як водій може довести керівництву ДАI про порушення цього положення інспектором ДПC? Для цього при оформлені протоколу водієві необхідно записати про це в поясненні i якщо ви маєте свідків, нехай вони розпишуться в протоколі.
3.4.3. Зупинка тр/з здійснюється жестом руки, жезлом або диском з червоним сигналом чи свiтлоповертачем. При цьому інспектор спочатку вказує на тр/з, який повинен зупинитися, а потім на мiсце, де його слід зупинити. Жести інспектора повинні бути зрозумілими всім водіям і пішоходам, подаватися своєчасно і так, щоб їх виконання не створювало аварійної обстановки.
3.4.4. Після зупинки тр/з інспектор повинен без затримки підійти до водія. Для розмови з водієм не слід запрошувати його вийти з автомобіля, окрім випадків:
3.4.4.1. коли знаходження інспектора поруч з стоячим тр/з створює загрозу його особистій безпеці; в цьому випадку розмову з водієм слід проводити на тротуарі (узбіччі);
3.4.4.2. усунення порушення (технічних несправностей, правил перевезення вантажів тощо);
3.4.4.3. коли є підстави вважати, що водій перебуває у нетверезому стані;
У всіх випадках зупинки тр/з інспектор має враховувати наслідки цієї зупинки. Забороняється зупиняти тр/з на проїжджій частині доріг (окрім виняткових випадків), внаслідок цього можуть утворюватися затори в русі транспорту та пішоходів.
3.4.5. Про вчинення адміністративного правопорушення інспектором (іншою службовою особою служби) складається протокол.
Порушник має право: ознайомитися з матеріалами справи давати пояснення (письмово в протоколі) подавати докази, заявляти про клопотання при розгляді справи; користуватися юридичною допомогою адвоката виступати рідною мовою i користуватися послугами перекладача; оскаржити постанову за справою
Для складання протоколу інспектор з дозволу порушника може скористатися автомобілем останнього.
Порада! Інспектор склавши протокол повинен надати можливість водію ознайомитися із зробленими записами і записати свої пояснення щодо скоєного порушення, а потім підписати протокол.
Підписуючи протокол звертайте увагу щоб на незаповнених рядках були проставлені прочерки які не дадуть змоги зробити дописи в протоколі без вашого відома (додаткові статті порушень, нетверезий стан, тощо).
3.4.9. Інспектор повинен надавати допомогу водіям в усуненні причин, що призвели до вимушеної зупинки в дорозі, сприяючи своєчасному прибуттю пасажирів i вантажів до місця призначення.
Цікаво! В країнах Ради Європи, коли вас зупиняє поліцейський, Ви зобов'язані зупинити автомобіль (не завадить виключити двигун) i, не виходячи чекати коли до вас підійдуть, — ні в якому разі не робіть рухів, які можуть насторожити поліцейського.
3. Дії інспектора при виконанні ДПС
3.2.1. При несенні служби на маршруті патрулювання (посту) інспектор умілим вибором форм i методів, застосуванням спеціальних технічних засобів повинен активно впливати на процес дорожнього руху.
3.2.2. Якщо при перевірці виявлено ознаки підробки або встановлено їх непридатність, ці документи вилучаються, про що складається протокол. Особа водія перевіряється за іншими документами, що є у нього, а за їх відсутності — за даними адресного бюро. У разі вилучення посвідчення водію видметься тимчасовий дозвіл.
3.2.5. Інспектор зупиняє транспортні засоби тільки у випадках, якщо:
3.2.5.1. Водій порушує ПДР
3.2.5.2. Характер руху викликає підозру у здатності водія керувати транспортним засобом;
3.2.5.3. Технічний стан транспортного засобу, його зовнішній вигляд або укладка вантажу не відповідають встановленим вимогам;
3.2.5.4. Поведінка або зовнішній вигляд водія, пасажирів, транспорту, вантажу вказують на причетність до ДТП або злочину;
3.2.5.5. Є необхідність перевірки дорожніх і водійських документів, звіряння реєстраційних даних при розшуку викрадених транспортних засобів, а також отримання інформації про інші правопорушення.
3.2.10. Забороняється, за винятком невідкладних випадків, зупиняти транспортні засоби на ділянках автомобільних доріг з обмеженою видимістю, перед поворотом, безпосередньо перед або після вершини підйому, перед перехрестями, переходами, залізничними переїздами та в інших небезпечних місцях.
3.2.12. У разі заборони експлуатації транспортного засобу інспектор вилучає номерні знаки транспортного засобу або затримує транспортні засоби i доставляє їх для тимчасового зберігання на спеціальний майданчик або стоянку до усунення порушення.
У разі вилучення номерних знаків транспортного засобу робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення і акті про огляд транспортного засобу.
3.2.29.При несенні служби на маршруті патрулювання, посту здійснюється контроль за обладнанням i станом автомобільних доріг, справністю технічних засобів регулювання дорожнього руху (світлофорами, знаками тощо), а також проведенням робіт в охоронних зонах i відповідністю цих робіт правилам охорони ліній зв'язку. В разі виявлення недоліків інспектор повідомляє про це в чергову частину. До усунення пошкодження або недоліків на проїжджій частині, по необхідності, він здійснює регулювання, вживає заходів щодо забезпечення безпеки дорожнього руху. Після прибуття з посту виявлені недоліки записуються в журнал обліку недоліків в утриманні вулиць i доріг, пошкоджень технічних засобів регулювання руху.
Крім наказів та настанов діяльність інспектора регламентується також інструкцією з організації провадження у справах про адміністративні правопорушення Правил, норм i стандартів щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, яка затверджена наказом МВС України № 91 від 25 лютого 1994 року. Тут наводяться деякі важливі витяги з цієї інструкції.
3.1. За вчинення адмінпорушення Правил накладається стягнення:
— штраф;
— позбавлення права керування;
— оплатне вилучення транспортного засобу.
3.2. Справи про порушення Правил розглядаються у суді.
3.19.При накладанні адміністративного стягнення враховується характер вчиненого правопорушення, особа порушника, ступінь його вини, майновий стан, обставини, що пом'якшують або обтяжують відповідальність.
3.21. У разі малозначності вчиненого порушення Правил, службова особа ДАI (міліції), уповноважена вирішувати справу, може звільнити порушника від адміністративної відповідальності й обмежитись усним зауваженням.
Важливо! Водій якого безпідставно покарали може виграти справу при розгляді у суді, але для цього необхідно правильно написати пояснення в протоколі, написати скаргу до районного ДАI і вище (міського ДАI, обласного ДАI), отримати відповіді, звернутися до прокурора і подавати позов до суду.
Виникає питання чи слід боротися із зловживаннями з боку службових осіб?
Вирішувати Вам.
IY. Коли після побачення з “Зеленим змієм” можна розраховувати сісти за кермо
Ще трапляються випадки коли співробітники ДАI, а то й просто працівники міліції без усяких на те причин з метою хабарництва намагаються звинувачувати водіїв у вживанні спиртних напоїв. I якщо ви не досить обізнані в цьому питанні та ще так сталось, що в напередодні дійсно „прийняли“ , — то це вже майже стовідсоткова гарантія, що вам не вирватись з рук цих „майстрів машинного доїння“. Суттєвою допомогою в цьому питанні можуть стати ваші знання стосовно того, протягом якого часу у повітрі, що ви видихаєте утримуються пари алкоголю. Така інформація наведена в таблиці і стосується здорового організму (для хворого організму цей час трохи зростає):
Крім цієї таблиці вам не завадило б знати й інші аспекти цього дуже важливого життєвого питання. А саме:
Привід для проведення контролю на тверезість — це Дорожньо-Транспортна Пригода, ознаки сп'яніння у водія або заява громадян, що водій вживав спиртне і нічого більше;
Проводити контроль на вживання спиртного за допомогою індикаторної трубки „контроль тверезості“ має право тільки працівник ДАI, а в сільській місцевості ще й дільничний інспектор;
Контроль тверезості повинен проводитись у присутності двох свідків (не враховуючи працівників ДАI) і уважно стежте щоб фільтр (трубочка) були при вас розпаковані (розгерметизовані) і установлені на приборі ;
Трубка „контроль тверезості“ повинна бути герметичною і розпечатуватися при вас та свідках, наповнювач повинен не пересипатись і не мати зелених вкраплень. Бо якщо ви це не перевірите, то ці зелені вкраплення зразу ж стануть показником вашої нетверезості. Крім цього ви маєте право впевнитись, що не вийшов строк придатностi, який вказаний в паспорті на виріб (будьте уважні, після установки трубки на пакет і дихання, обережно, затисніть отвір куди дихали і НЕ НАТИСКАЮЧИ НА ПАКЕТ, зніміть трубочку, не давайте це робити працівнику ДПС, бо в пакеті може вже бути заготовлено кілька краплин спирту і при натисканні на пакет він попадае в трубочку яка “позеленіє”);
Перевірка на алкоголь повинна бути оформлена протоколом, який є документом суворої звітності на типографському бланку. Якщо ви не погоджуєтесь з результатом обстеження запишіть про це в протоколі де чітко опишить як вам проводили тест-контроль, запрошуйте тверезого водія, щоб ваш автомобіль не забрали на штрафмайданчик (з якого вам буде важко і дорого забрати свое авто), закресліть всі незаповнені інспектором ДПС графи та стрічки, підписуйте протокол і якомога швидше
відправляйтесь на обстеження в наркологічний диспансер або інший виділений для цiєї мети заклад;
Важливо знати! Трубка може позеленіти якщо ви не вживали алкоголь. Це може виникнути при хворобі порожнини рота (карієс, стоматит), захворюванні верхніх дихальних шляхів (тонзиліт, ларингіт) або при вживанні лікарських препаратів (наприклад, настойки валеріани або пустинника)
Практичні поради водію:
(З навчально-методичного посібника “Я-водитель” , Харьков, Светофор-2002)
• коли не зрозуміли поведінку іншого водія – зменшіть швидкість;
• будьте готові до несподіванок, прогнозуйте обставини на дорозі;
• якщо з'являється нікчемна доля ризику – Не ризикуйте;
• назавжди забудьте слово — проскочу;
• тримайте руль без напруги;
• завжди дотримуйтеся безпечної дистанції та інтервалу руху;
• не “липніть” до автомобіля, що рухається попереду це небезпечно і втомлює;
• перед виїздом обов'язково перевірте Гальма, Світлову та Звукову сигналізацію;
• якщо шини “стогнуть“ на повороті — за кермом небезпечний водій;
• на слизький дорозі:
Гальмуйте двигуном;
Не тисніть на зчеплення;
Використовуйте багатократне натискання на педаль Гальм;
Не кидайте рвучко педаль «газу»;
Не змінюйте рвучко траєкторію руху;
Удачі Вам на автодорогах .
Борис Сухорученко
тел.: 0679095411